Privatlivspolitik
Denne privatlivspolitik fortæller dig om de oplysninger, vi indsamler fra dig, når du:
- Bruger vores hjemmeside.
- Når du er patient.
- Når du afgiver samtykke til behandling af oplysninger.
Ved indsamling af disse oplysninger optræder Budolfi Privathospital I/S som Dataansvarlig, og vi skal ifølge loven give dig oplysninger om os, om hvorfor og hvordan vi bruger dine data og om de rettigheder, du har over dine data.
1. Hvem er vi?
Vi er:
Budolfi Privathospital I/S
CVR: 41755547
Vandmanden 10E,
9200 Aalborg SV
Kontaktperson: Maria Attermann Bruhn, mab@budolfiprivathospital.dk
2. Når du bruger vores hjemmeside
Når du besøger Budolfiprivathospital.dk anvendes der ”cookies” til at indsamle oplysninger om dig, som kan bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold, markedsføring og statistik. Ved indsamling af disse oplysninger optræder vi som dataansvarlig. Du kan se hele vores cookiepolitik her.
Når du sender en kontaktformular via vores hjemmeside
Når du sender en kontaktformular via vores hjemmeside, beder vi dig om dit navn, og e-mailadresse. Vi bruger vi dine oplysninger til at svare på din forespørgsel, herunder at give dig de ønskede oplysninger om vores produkter og tjenester. Vi kan kontakte dig flere gange for at følge op på din interesse og sikre, at vi har besvaret din henvendelse til din tilfredshed. Vi vil gøre dette ud fra vores legitime interesse i at levere præcise oplysninger til dig, forud for en behandling. Vi bruger ikke dine oplysninger til andre formål.
Dine oplysninger beskyttes med stærk kryptering mellem hjemmesiden og vores server. Du kan også sende os en almindelig e-mail, men denne vil ikke være beskyttet på samme måde som kontaktformularen.
Vi sletter din henvendelse så snart vi har færdigbehandlet den.
3. Når du er patient
Hvordan vi indsamler personlige oplysninger om dig?
Vi har forskellige måder at indsamle de personlige oplysninger som vi behandler, når du er patient hos os.
Vi kan modtage oplysningerne direkte fra dig, eller fra andre, herunder egen læge, henvisende speciallæge, hospitaler samt din kommune. Desuden kan vi indhente din journal på sundhed.dk. Generelt kan vi gøre dette for at kunne give dig den bedst mulige behandling.
Ved opstart på et behandlingsforløb skal du tage stilling til, om vi må videregive dine relevante oplysninger til
- Din egen læge.
- Andre sundhedspersoner, fx andre hospitaler, speciallæge, kommune, kiropraktor/fysioterapeut mv.
- Din sundhedsjournal på Sundhed.dk.
- Dit forsikringsselskab ved brug af sundhedsforsikring.
Vi registrerer selv oplysninger om dig, når vi leverer sundhedsydelser til dig og fører dem til din journal.
Hvilke persondata indsamler vi?
Vi indsamler forskellige oplysninger om dig. Disse oplysninger varierer afhængigt af de sundhedsydelser, vi leverer til dig, og kan omfatte:
- Almindelige personoplysninger:
Navn, adresse, telefon, e-mail, køn, vægt, højde, beskæftigelse, alkohol- og rygevaner, egen læge, familieforhold, betalingsoplysninger, informationer om kost og livsstil, forsikringsoplysninger, bankoplysninger. - Fortrolige personoplysninger: CPR-nummer.
- Følsomme personoplysninger:
Helbredsoplysninger (medicin, symptomer og kombination af almindelige personoplysninger, der kan føre til udledning om helbred, og evt. oplysninger indhentet fra FMK og E-journal, prøvesvar, røntgenbilleder mv.), seksuelle forhold, race eller etnisk oprindelse samt religiøse forhold.
I visse tilfælde behandles personoplysninger om pårørende eller personer du har givet fuldmagt, som du selv eller dine pårørende har afgivet – f.eks. navn og kontaktoplysninger.
Vi indsamler kun personoplysninger om dig, som anses for at være nødvendige for at opfylde formålet med persondatabehandlingen.
Det er frivilligt, om du vil give os dine personoplysninger. Konsekvensen af ikke at give os oplysninger vi efterspørger, kan være, at vi ikke kan tilbyde at undersøge, diagnosticere og behandle dig.
Formålet med databehandlingen
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
- At kunne undersøge, diagnosticere og behandle dig.
- At føre patientjournal og anden dokumentation, som er nødvendig i forbindelse med pleje og behandling af patienter.
- Administration, som vedrører dig i forbindelse med at yde dig behandling og pleje, herunder at kommunikere med eller henvise til andre sundhedsudbydere (læger, sygehuse eller sygehuslaboratorier mv.).
- At kommunikere med dig om dit behandlingsforløb.
- At etablere anden dokumentation, som kræves af myndigheder, forsikringsselskaber mv., herunder
- Indberetning til landspatientregistret.
- Indberetning til kliniske kvalitetsdatabaser.
- Indberetning af utilsigtede hændelser.
- Udarbejdelse af lægeerklæringer og epikriser.
- Udarbejdelse af attester til brug for myndigheder, forsikringsselskaber mv.
- At sikre dine medicinordinationer, herunder udstedelse af recepter.
- At indberette dine laboratorieprøver til sygehuslaboratorie
- At løbende udvikle og sikre kvaliteten af behandling og pleje.
- At udarbejde statistikker om behandling og pleje.
- Foretage kreditkontrol for at kunne vurdere din ansøgning om en kontrakt om sundhedsydelser.
- At afregne dit behandlingsforløb.
Deling af dine oplysninger
Dine personoplysninger kan deles med følgende modtagere:
- Andre sundhedspersoner vi henviser dig til, hvis det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb, herunder bl.a. udbydere af Røntgenfotografi.
- Andre sundhedspersoner: hvis vi behandler dig på en henvisning fra en anden sundhedsperson, f.eks. udførelse en MR-scanning, sender vi resultaterne til sundhedspersonen.
- Ved udarbejdelse af epikriser videregives oplysninger til den henvisende læge eller det henvisende sygehus.
- Myndigheder, herunder Sundhedsdatastyrelsens Landspatientregister.
- Kliniske kvalitetsdatabaser ved Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklings-program.
- Lægemiddelstyrelsen og landets apoteker via Det Fælles Medicinkort ved udstedelse af recepter videregives der oplysninger til apoteker.
- Din e-journal på sundhed.dk.
- Til sygehuslaboratorier ved indhentning af laboratorieprøver.
- Dit forsikringsselskab, forudsat de forestår betalingen af din behandling.
- Din Region, forudsat at din behandling betales af det offentlige.
- Inkassofirma, med henblik på inddrivelse af udestående betaling.
Er der konkrete oplysninger, du ikke ønsker videregivet, eller er der sundhedspersoner eller myndigheder, du ikke ønsker informeret, beder vi dig fortælle os det.
Når vi deler dine oplysninger, sikrer vi altid, at de er begrænset til det, som er relevant.
Det retslige grundlag for databehandlingen
Behandlingen af dine personoplysninger er i det væsentligste lovmæssigt fastsat i følgende:
- Den europæiske databeskyttelsesforordning (GDPR).
- Databeskyttelsesloven (DBL).
- Sundhedsloven (SL).
- Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (JB).
- Bekendtgørelse om lægers anmeldelse til Landspatientregisteret af behandling udført på private sygehuse og klinikker (LPR).
- Bekendtgørelse om indberetning til godkendte kliniske kvalitetsdatabaser og videregivelse af data til Sundhedsdatastyrelsen” (KK).
Retsligt grundlag for sundshedsfaglig behandling og journalføring
Udgangspunktet for at indsamle oplysninger om dig og behandle dig er dit informerede samtykke til behandling af dine oplysninger. (GDPR art.6, stk.1, litra a; GDPR art.9 stk.2, litra a; DBL §11 stk.2, nr.2; SL §15).
Vi er forpligtet ved lov til at føre journal over dit behandlingsforløb, samt at gemme disse oplysninger i mindst 10 år efter seneste journalopdatering. (GDPR art.6, stk.1, litra c; GDPR art.9 stk.2, litra b; DBL §11 stk.2, nr.1; jf. JB §35).
Hvis vi behandler dig på en henvisning fra en anden sundhedsudbyder, f.eks. udførelse en MR-scanning, sender vi resultaterne til sundhedsudbyderen, dvs. uden dit samtykke når det er nødvendigt af hensyn til dit aktuelle behandlingsforløb og videregivelsen sker under hensyntagen til dine interesser og behov. (SL §41, stk.2; Vejledning om information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv. stk.4).
Er du i gang med et behandlingsforløb kan vi behandle, herunder indhente og videresende, personoplysninger om dig uden dit samtykke, hvis vi vurderer at det er i din interesse for at beskytte dit helbred og dine vitale interesser (GDPR art.6, stk.1, litra d; GDPR art.9, stk.2, litra c; SL §41, stk.2).
Retsligt grundlag for Deling af dine oplysninger
Alle medarbejdere på Budolfi Privathospital har tavshedspligt. Det betyder, at de som udgangspunkt ikke må dele dine person- og helbredsoplysninger med tredjeparter uden dit informerede samtykke.
Ved opstart på et behandlingsforløb skal du tage stilling til (ved skriftligt samtykke), om vi må dele dine relevante oplysninger med:
- Din egen læge.
- Andre sundhedspersoner, fx andre hospitaler, speciallæge, kommune, kiropraktor/fysioterapeut mv.
- Din sundhedsjournal på Sundhed.dk.
- Dit forsikringsselskab (hvis du har sundhedsforsikring).
- Din Region (hvis du er henvist fra en offentlig sundhedsudbyder).
- Dine pårørende.
Under dit behandlingsforløb kan vi bede om dit samtykke (mundtligt) til at dele dine relevante oplysninger med blandt andre:
- Andre sundhedspersoner vi henviser dig til, hvis det er nødvendigt af hensyn til et aktuelt behandlingsforløb, herunder bl.a. udbydere af røntgenundersøgelser.
- Lægemiddelstyrelsen og landets apoteker via Det Fælles Medicinkort ved udstedelse af recepter videregives der oplysninger til apoteker.
- Til sygehuslaboratorier, ved indhentning af laboratorieprøver.
I visse tilfælde er vi lovmæssigt forpligtet til at dele dine oplysninger. Sundhedsloven pålægger os at indberette oplysninger om behandlede patienter til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister samt til kliniske kvalitetsdatabaser dvs. dette sker uden dit samtykke. (GDPR art.6, stk.1, litra c; GDPR art.9 stk.2, litra b; DBL §11 stk.2, nr.1; jf. LPR og KK).
Er du i gang med, eller har afsluttet, et behandlingsforløb kan vi i visse tilfælde dele dine personoplysninger uden dit samtykke, hvis vi vurderer at det er i din interesse for at beskytte dit helbred og dine vitale interesser, eller hvis vi vurderer, at der er åbenbare almene interesser, der skal varetages. (GDPR art.6, stk.1, litra d; GDPR art.9, stk.2, litra c; SL §41, stk.2, SL §43. stk.2).
Ved manglende betaling af skyldigt beløb for undersøgelse eller behandling kan vi videregive oplysninger om udestående beløb, navn og kontaktoplysninger til inkassofirma med henblik på inddrivelse af udestående betaling. (GDPR art.6, stk.1, litra f).
4. Når du afgiver samtykke til behandling af oplysninger
Alle medarbejdere på Budolfi Privathospital har tavshedspligt. Det betyder, at de som udgangspunkt ikke må dele dine person- og helbredsoplysninger med tredjeparter uden dit informerede samtykke. Dog kan vores personale, som er direkte involveret i det aktuelle behandlingsforløb, udveksle information om dig uden dit samtykke.
Du har ret til at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en videregivelse baseret på samtykke. Konsekvensen ved at tilbagekalde samtykket, kan være, at vi ikke kan tilbyde at undersøge, diagnosticere og behandle dig.
I visse tilfælde er vi lovmæssigt forpligtet til at dele dine oplysninger, dvs. dette gør vi uden dit samtykke. Sundhedsloven pålægger os at indberette oplysninger om behandlede patienter til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister samt til kliniske kvalitetsdatabaser. Ligeledes er vi forpligtet til at indberette utilsigtede hændelser i forbindelse med din behandling.
Er du i gang med, eller har afsluttet, et behandlingsforløb kan vi i visse tilfælde dele dine personoplysninger uden dit samtykke, hvis vi vurderer at det er i din interesse for at beskytte dit helbred og dine vitale interesser, eller hvis vi vurderer, at der er åbenbare almene interesser, der skal varetages.
5. Dine rettigheder
Du har visse rettigheder i relation til de personlige oplysninger, vi opbevarer om dig.
Vi har processer på plads, der gør det muligt for dig at udøve dine rettigheder og sikrer, at vi kan opfylde dine ønsker vedrørende de personlige oplysninger, vi opbevarer om dig.
Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis behandlingen af dine personoplysninger er baseret på samtykke, har du ret til helt eller delvist at tilbagekalde samtykket. Hvis du tilbagekalder samtykket, påvirker det ikke behandlingen forud for tilbagekaldelse af samtykket, herunder en deling af dine data baseret på dit samtykke.
Adgang til at læse din journal
Som patient har du ret til at læse din egen journal og få en journalkopi.
Før vi kan opfylde din anmodning, kan vi bede dig identificere dig og give os yderligere oplysninger om din anmodning. Vi vil svare på din anmodning inden for en passende tidsramme og under alle omstændigheder inden for den tidsramme, der kræves i henhold til gældende lovgivning.
Din henvendelse skal indeholde følgende:
- Navn.
- Personnummer.
- Telefonnummer.
- Hvordan du ønsker at få kopierne (som pdf sendt via e-Boks eller ved at hente kopien hos os).
- Hvilket år og helst den specifikke dato for dit besøg.
- Kopi af pas eller kørekort.
Korrektion af fejlagtige personoplysninger
Vi vil gøre vores bedste for at sikre, at de personlige oplysninger, vi har om dig, er korrekte, fuldstændige og præcise. Det er dog dit ansvar at sikre, at du giver os korrekte, nøjagtige og fuldstændige oplysninger, og at du holder dine kontaktinformationer opdaterede.
Du har ret til at begære korrektion af fejlagtige oplysninger, herunder oplysninger i din patientjournal. Hvis der ikke kan opnås enighed om formuleringen i din patientjournal, har du ret til at få indskrevet din formulering/mening i journalen.
Det er vigtigt, at vores kontaktoplysninger til dig er korrekte. Hvis du skifter adresse eller ændrer telefonnummer eller mailadresse under dit behandlingsforløb, vil vi bede om, at du meddeler os dette.
Klager
Hvis du mener, at dine rettigheder er blevet overtrådt, når vi behandler data vedrørende dig, bedes du kontakte os, og vi vil svare dig rettidigt.
Vil du klage over, hvordan dine personoplysninger behandles og/eller beskyttes, eller vedrørende dine rettigheder, bedes du bruge de kontaktoplysninger, der er angivet ovenfor, i “Hvem er vi”- sektionen af denne politik. Vi besvarer alle klager skriftligt og registrerer klager i vores system.
Du kan også henvende dig til Datatilsynet, hvis du mener, at dine personoplysninger er blevet håndteret fejlagtigt af os.
Opdateringer til denne politik for beskyttelse af personlige oplysninger
Vi gennemgår regelmæssigt denne privatlivspolitik og opdaterer den fra tid til anden, som vores tjenester og brug af persondata udvikler sig. Hvis vi ønsker at gøre brug af dine personlige data på en måde, som vi ikke tidligere har gjort, kontakter vi dig for at give oplysninger om dette og om nødvendigt anmode om dit samtykke.